At rejse er at leve

Black bellied bustard ved Mumba

 

Hvis rejse er at leve, så lever jeg. Jeg har nu været i Tanzania siden medio december og nyder det stadig i fulde drag. Den første måned gik med safaris, birdning, ture, birdning, afslapning, birdning og mere birdning. Men den egentlige grund for at tage herned var den, at en bibel og håndværkerskole skulle renoveres. Idet jeg har har knap 5 års erfaring som maler (delvist deltid), så kom jeg og en tømrer herned for at forestå renovationen. Og det er så det tiden går med. Afrikanerne arbejder 6 dage om ugen fra 7.30 til 17.30. Og da mit indtryk er, at der kommer mest arbejde fra hånden, når vi er tilstede, så kan der ikke birdes i tide og utide. Men der er da heldigvis muligheder en gang imellem, så det er blevet til en tur til Mumba, hvor chirping cisticola kom i bogen som ny art. Mumba ligger totalt højt oppe i kulden, så der er lidt forskellige fugle, der ikke ses længere nede. Men desværre er der – som så mange andre steder – ingen skov tilbage. Den er forvandlet til trækul, som stadig er afrikanernes primære varmekilde – og det kan ses. Højlandsskov rummer ellers mange gode arter, som jeg stadig ikke har på min liste.

Yellow billed duck ved Mumba

 

Vi har også været en tur i Mawenzusi. Det er et område med en gammel hule, hvor man indtil 1960’erne samlede kranier fra døde mennesker sammen. Det blev forbudt i 1960’erne, så nu er det bare en grotte – og de gamle kranier blev begravet. Det var et utrolig smukt sted med udsigt over Lake Rukwa. Der kom ingen nye arter i bogen der, men jeg fik hedehøg som ny tz-art og desuden var der både klippesvale, mosque swallow, rødrygget svale og landsvale. Så det var alt i alt rigtig hyggeligt. Men det bliver også godt at komme hjem… med brundrossel i UK og sortstrubet drossel i Norge, så kan der da være et hit – om ikke andet så em kumlieni…

SiO

Leave a Reply

