Tanzania 1

 

Nu har jeg været næsten to uger i Tanzania. Der er meget begrænset internet, selv om nyhederne i morges på Al-Jazzera berettede, at 4 uf af 5 vil gøre adgang til internettet til en menneskeret. Hm… når folk ikke i deres vildeste fantasi har råd til en pc, hvad skal de så med internettet – det virker lidt underligt fra et tanzansk perspektiv.

Nå, men de første godt to uger har været meget spændende. Vi landede i Dar es Salaam og var der et par dage. Der mødtes jeg bl.a. med Neil Baker (Tanzanias Chef) og sammen så vi ca. 120 krabbeædere, mongolsk og ørkenpræst, terekklirer i spandevis, sodfarvede måger, grøn biæder, bergius og bengalske terner og jeg kunne fortsætte. Selv om jeg så krabbeæder ved mit første besøg hernede, så er det altså virkelig en lækker fugl, der var et gensyn værd!

Efter Dar tog vi på safari i Mikumi nationalpark. Det er regntid hernede nu, så der var så tilpas meget græs, at vi ikke kunne finde løverne. Men vi fik da de store pattedyr, jakaler, diverse øgler og masser af fugle. De bedste var nok blacksmith plover, saddelnæbstork, yellow-breasted longclaw og golden pipit – der er et pænt godt hit i Mikumi! Efter safarien tog vi ud i noget Miombo-skov, hvor Neil havde sagt at der var red-spotted wryneck. Foruden den så vi pale-billed hornbill, broad-billed roller, vagtel sp, rufous-bellied tit og square-tailed drongo.

Mellem Mikumi og Mbeya, hvor vi skulle overnatte, stoppede vi lige ved Den Danske Skole i Iringa, og i haven der fandt jeg purple-crested turaco og superb starling, så det var rigtig kanon. Vi overnattede i Mbeya og kørte dagen efter til Matema, der ligger i nordenden af Malawisøen. Det er et sandt fugleparadis med sump og sø, skov og kultiverede arealer. Der var rigtig mange gode arter, så som half-collared kingfisher og mountain wagtail. Disse arter så vi, da far og jeg tog en guidet tur til Livingstones Mountains. Andre gode arter er palm-nut vulture, black coucal, ca. 5 grønne biædere, lesser jacana, african reed warbler, african marsh harrier, isabella tornskade (next stop FØ?), square-tailed nightjar, amurfalk og ca. 200 arter mere. Matema er for øvrigt det smukkeste sted, hvor man kan bade og snorkle efter cichlider i Malawi-søen og dase på stranden under en palme – nice!

Efter et par dage ved Matema tog vi retur til Mbeya. Men så skete det, der ikke måtte ske. Vi boede på et ret fint hotel. Vi chekkede ind, stillede vores bagage på værelserne, låste og gik ned i resturanten for at spise. Da vi havde spist gik vi retur til vores værelser og skod – min pc var blevet stjålet. De fleste billeder var væk, og det var bare surt show. Ironisk nok var værelsesdøren låst, da vi kom tilbage til værelser, så det har været én med en nøgle, der har nuppet pc’en. Heldigvis havde de ikke taget mit store kamera som lå lige ved siden af. Vi tog ned på politistationen og strakt kom fem betjente på stedet og undersøgte det hele… men vi har intet hørt endnu. Morgenen efter da vi skulle afsted fandt vi så ud af, at Juliannas (min hustru) kamera også var stjålet – så ned på politistationen igen for at melde det stjålet… pole sana na kazi kubwa.

Nå, men så kørte vi ad hullede jordveje til Sumbawanga, hvor mine forældre bor. Og her er vi nu. Det ligger oppe i højderne, så jeg havde glædet mig til en del gode fugle. Men tro mig, det er det rene europa. Europæiske langdistancetrækkere bryder sig ikke om varmen i lavlandet. De er heroppe i højlandet. Så jeg har haft syngende løvsanger og nattergal her til morgen. Der er hundredevis af landsvaler udenfor, og eneste piberart er skovpiber med 10+. Der er desuden havesanger og en enkelt høgesanger er også kommet i bogen. Grå fluesnapper er den mest talrige småfugl hernede – i hvert fald lige her i området. Så det var ikke helt som forventet. Men ok, der er da lidt gode fugle som african hoopoe, coppery og variable sunbird samt flere arter kanariefugle.

Vi holder jul i S’wanga, men efter jul skal vi på safari til Katavi Nationalpart, besøge nogle regnskove og bo et par dage i Kasanga ude ved Tanganykia-søen.

Alle bloggens læsere ønskes en glædelig jul og et velsignet nytår.

In english: I am currently in Tanzania, where I’ve been birding for the last two weeks almost. Lots of good birds have been recorded like black coucal, half-collared kingfisher, amur falcon, more than 100 crab plovers and some 300 other species!

 I wish all readers a merry Christmas and a blessed new year!

Silas

Leave a Reply

