Cold…

De seneste dage er der ikke sket meget på fuglefronten. En enkelt sangdrossel og 1k gråmåge på Viðareiði, islom i Hvannasund og Skálabotn, 50+ troldænder og 2 nordiske lappedykkere ved Toftavatn er hvad det er blevet til. Så det er temmelig stille. Men 8. november bliver det igen sydøstlig vind, så der er da mulighed for, at der kunne dukke en enkelt ørkenstenpikker eller brun løvsanger op. Men om det sker ved jeg ikke. Jeg har faktisk ikke en gang taget mig sammen til at få sortbrun and på årsartslisten, men der er nok pp i Tórshavn på mandag, så der satser jeg på den art – hvem gider også rykke 75 km efter en sortbrun?

Ellers har der været gulnæbbet gøg på Hebriderne. Og jeg har egentlig ofte tænkt tanken: Man skulle bo på Suðuroy. Det er i hvert fald en ø, der bør give mange yanks og sibes. Og jeg har været dernede to weekender i år og det har givet to nye amerikanere for landet – bairdsryle og hedepiber. Hvad mon der havde været, hvis jeg tog derned en tredje gang? Kirtlands warbler?

Nå, men for at slutte med at drømme og vende tilbage til realismens ekspressionistiske kausalitet: Der er en reel mulighed for noget godt i dagene efter 8. november, men ellers ser det ikke så lovende ud. OK, november er den absolut bedste måned til ismåge, så nordvestenvind kunne give én god art, men ellers tror jeg ikke rigtig på det store. Og som RoC sagde på skype forleden, da vi diskuterede en tårnfalk – det er vinter, der er ikke noget at snakke om alligevel. Det er vinter, og der er heller ikke noget særligt at skrive om. Og nu er strømmen gået, så jeg kan ikke lægge dette indlæg online og nu er der 7 min til jeg har fødselsdag.

In english: It’s still very quiet and cold here. A song thrush, a few slavonian grebes, 2 great northern divers and the autumns first glaucous gull (a 1 cy) have been seen the last few days. There is a slight possibility that some proper birds may show up around 8. November hence the wind is coming from southeast – but maybe the best shot for a decent bird now is a ivory gull…

SiO

Leave a Reply

