Vind…

Middelvinden har været op til 29 m/s fra syd og sydøst. På papiret lyder det måske godt, men faktum er, at få fugle vælger at trække ud fra Vestnorge i så megen vind. Dog kan der jo altid komme et eller andet. Og jeg håber da stadig på en rubinnattergal eller måske en dompap? De sidste to dage har været meget stille. Jeg har kun været ude for en kort bemærkning, og det har ikke givet noget særligt.

Fire viber i går på Viðareiði var nok det mest interessante, men der er stadig engpibere til at gøre birderlivet interessant for en kort bemærkning, når de flushes i ny og næ. Der er desuden stadig lidt silkehaler rundt omkring, men ingen krognæb, endnu.

Men er det så slut? Jeg kvier mig ved at sige det, for Shetland har i dag haft to arter, der ikke er taget på Færøerne – nemlig den stationære vestlige bjergløvs samt korttået lærke, som der forøvrigt også er en af på North Ronaldsey, Orkney. Så der kunne da godt være en enkelt ny for landet i ærmet. Men der er ikke meget derude i blæsten, og i dag blev så anden dag siden maj uden en eneste sanger-art i bogen. Så jeg har bestilt 14 dage i DK i november. Vi sejler ned til Hanstholm, og så er der forhåbentlig nogle piger i Århus, der kan vise mig en gråvinget måge eller en RoC i Skagen, der har et eller andet sjovt ved Verdens Ende – en tretået spætte måske?

 

In english: Very quiet except for the waxwing and a four lapwings at Viðareiði – and it’s stormy, up to 28 m/s which makes birding difficult.

SiO

Leave a Reply

