Suðuroy – tú mundi doyð

 

Silkehejre - Little egret

 

Overskriften er taget fra en sang, der omhandler Suðuroy. Den er agterudsejlet. Det er globalt betinget lokal stagnation. Men med mangel på arbejde, så burde de begynde at birde big time. I torsdags tog jeg til Suðuroy. Fugleforeningen arrangerede en tur derned, som jeg skulle lede. Idet jeg havde nogle ærinder på øen tog jeg derned torsdag. Og der blev da lige tid til lidt birdning. Der var mange fugle, men det meste var ret almindeligt. Men i Hvalba stod der pludselig en silkehejre på en græsplæne. Slet ikke dårligt, idet det var en af de arter, jeg ikke har villet twitche, idet jeg nok skulle finde min egen indenfor rimelig tid.

 

Blåstjert - velblái - red-flanked bluetail - next stop Iceland? NOT!

 

Jeg boede i Fyrpasserhuset på Akraberg alene. Det var nu meget hyggeligt, men det var lidt ensomt. Hvorfor er der ingen der gider birde heroppe mere? Hans Larsson spillede bolden rigtigt i 2006 eller var det 2005? De var heroppe i ca. 14 dage, og så har man stor sandsynlighed for at få nogle gode dage med sydøsten – dage der aldrig kom under operation Færøerne i 2007. Nå, men jeg stod tidligt op til en solbeskinnet og velsignet dag. Den begyndte med en sort krage i Sumba… den var voldtsomt slidt, så det var ret svært at afgøre, om det var en hybrid eller ej, men det var nok en hybrid. Ellers var der godt med tristis-typer (7 i Sumba) og ellers fint med småfugle. Jeg arbejdede mig nordpå og uden den vilde grundighed eller de vilde hits (der er ofte sammenhæng) havnede jeg i Trongisvági. Jeg gik ind i plantagen og lavede en THH. Det vil sige INTET. Jeg satte mig ned og ventede… og efter 20 min så jeg en lille fugl, der vrikkede med halen. Et hurtigt kik med kikkert – WOW – blåstjert!!! Den hyggede sig gevaldigt med at fange insekter på jorden i den tætte plantage. Den blev hurtigt dokumenteret med skodfotos hvorefter den var væk i 30 min. Så kom den igen og jeg fik nu nogle brugbare fotos, selv om iso’en var lige i overkanten. Det var Færøernes 3. blåstjert og den første feltobsede. Den var temmelig intens blå, så måske er det en 1k han? Jeg meldte den ud, men der var ingen birdere at dele oplevelsen med. Men med den markante invasion i NV-europa var den forventet. Mon den kommer til Hali í Suðurveit?

 

Lille lap - smágjør

 

Jeg fortsatte så til Hvalba, hvor der lå en del ænder ved søen på Fiskieiðið. Og mens jeg scannede ænderne så jeg kort en lille lappedykker. Fedt, endnu en su og endnu en fugl jeg havde nægtet at twitche, idet jeg ville ædle den selv. Men hvad? Den var væk. Jeg kunne ikke finde den i skopet og efter 15 minutters scanning over den lille sø var jeg ved at tro, at jeg havde fået hit-feber og havde stringet en dykkende troldand. Jeg pakkede skopet sammen og tjekkede så lige en gang til med håndkikkert… og jo, det var ikke faster mogana, der havde spillet mig et pus. Der så en lille lappedykker – 8. fund for Færøerne. Den blev hurtigt dokket og så videre til de andre fugle. Det blev dog ikke til så meget andet, idet det var blevet sent og jeg skulle købe ind til aftenen, hvor Willy og Svend fra fugleforeningen kom.

 

Peregrine falcon? Vandrefalk? Ferðafalkur?

 

Lørdagen startede med at vi kørte til Sumba. Og idet vi steg ud af bilen fløj en stor falk over hovedet på os på et par hundrede meters afstand. Jeg nåede at få et par fotos før den forsvandt. Fuglen er ikke med sikkerhed bestemt endnu, men jeg tror det må være en vandrefalk. Vi genfandt ikke fuglen trods eftersøgning fra Akraberg til Beinisvørð.

 

Yankmerican buff-bellied pipit - vesturtítlingur - hedepiber

 

Vi kørte så nordpå og havnede i Fámjin, hvor vi luskede rundt. Mine forhåbninger var gode, idet Fámjin i foråret havde budt på bairdsryle som nu art for landet. Der var lidt sangere og en silkehale. Vi kravlede over noget hegn og kikkede ned i en have, hvor der gik en stæreflok og en piber. Jeg fik den i kikkert og WOW… Hedepiber. Det jizz, de farver – klar hedepiber. Jeg fik et par fotos af kræet og så ringede jeg til overchef ABK og ansøgte om lov til at lave hedepiber på Færøerne. Tilladelsen blev givet og fuglen kom ud på dofcalludland. Min første fotodokumenterede amerikanske småfugl på Færøerne. Men det er en underlig fætter. For det tog mig ½ sekund af bestemme den, men det var egentlig ikke nogen specifik ting, der fik mig til at sige hedepiber. Kun jizzet og farverne. Mindre end skærpiber og anderledes grundfarve samt ensfarvet ryg meget svage mørke striber – og så lige den kraftige øjenring og lidt øjenbrynstribe. Den kaldte desuden med et kald, der var havde mere bund og klang end engpiberen, men uden skærpiberens skarphed – og nok også lidt kortere. Fuglen forsvandt i ca. 30 min, men så dukkede den op igen og vi så den på 4 m afstand godt gemt bag en stålkonstruktion. Den var lækker, men bestemt ikke en skulker i stil med blåstjert og tundrapiber. Den er ikke bange for at blive set og det blev den… men ud over os tre blev fuglen ikke twitchet. Hvor mange steder i wp kan man finde en ny art for landet, uden at nogen twitcher fuglen – eller i det mindste forsøger? Færøerne og … Færøerne? Da vi kørte derfra havde jeg en underlig fornemmelse. Fuglen var set til perfektion, men den havde ikke noget fuldstændigt entydigt kendetegn som en blå hale eller gigantrygstriber, der kunne naile den, og ifølge litteraturen skulle den kun have begrænset bryststribning – hvilket den ikke havde. Den passede ikke rigtig med bogen, men den passede rigtig godt med de billeder jeg havde set af rubencens og skærpiber samt engpiber kunne let udelukkes. Og det var egentlig dejligt at se den, for nu er jeg sikker på, at jeg ikke tidligere har overset den. For med god kendskab til skær og engpiber, så er det som at bestemme en hærfugl fra en østlig mestersanger.

 

Rosenstær - Rose-coloured starling - Brandstari

 

Vi smuttede så til Trongisvági, hvor blåstjerten hurtigt viste sig at være på plads. Siden kørte vi til Sumba, men så ikke det store. Så lavede vi god mad og fejrede den nye art for landet. Dagen efter (i dag, søndag) tog vi den tidlige færge til Tórshavn. Derefter tog jeg til Sørvágur, hvor jeg var til kaffe hos Janus (tidligere formand for fugleforeningen) og så bød Rockmund på friskslagtet fåreribben. Så jeg fik jeg vist ham billede og han godkendte fuglen – han har snakket om, at vi skal finde buff’er hele efteråret (buff er prærieløber og hedepiber, red.). Det øste ned, men jeg ville lige en tur ud. Jeg kørte derfor til Gásadal, hvor jeg fandt en 1k rosenstær. Så alt i alt en ok forlænget weekend, men nu er min fuglekvote også brugt indtil næste fugletur. På Chrø er 3 su-arter på en uge en succes. På Suðuroy er 4 su-arter samt ny art for landet på en weekend succes.

In english: An awesome extended weekend from thursday to sunday at Suðuroy produced a little egret, a buff-bellied pipit (first for the Faroes), a red-flanked bluetail, a little grebe, a possible peregrine falcon, a carrion crow (or hybrid) and serveral commoner species. Sunday also gave a rose-coloured starling at Gásadalur… If one team sees all this, what would two teams produce?

So Suðuroy mundi ikki doyð, men hevur landsins sjáldsamastu fuglar… tað er har man skuldi búð. Í summarhúsinum hjá familjuni Enni í Trongisvági!

SiO

2 comments on “Suðuroy – tú mundi doyð

  1. Edward says:

    Loksins loksins kemur heiðatittlingur (vesturtítlingur) til Færeyja og líka frábært með bláskottunni (velblái). Ísland er sennilega eina land í V-Evrópu þar sem bláskottan hefur ekki sést. Hún hlýtur að koma í haust. En magnaður túr til Suðuroy. Ég er til í að koma næsta haust, skoða fugla, finna flækinga og læra føroyskt!

  2. birdingfaroes says:

    Sæll Edward!

    Tú skal vera hjartaliga vælkomin til okkara føgru oyggjar! Her eru nógvir ferðafuglar í løtuni, men bert tveir skoðarar at finna teir – so um tú kemur so kanst tú ivaleyst finna eina skríkju ella okkurt annað áhugavert til okkum! Og hví ikki koma og finna slag (tegund) nummar 300 fyri Føroyar? Eg vil siga, at fyrstu vikurnar í oktobur eru mest áhugaverdar hóast vindur og ætt hava nógv at siga 🙂

    Og bláskottin er við Hali í Suðurveit!

Leave a Reply

