Wow!

Rosenbrystet tornskade - lesser grey shrike

Prime time, perfekt vind. Det måtte blive godt. Og så ved jeg godt, at lovende udsigter ikke altid bliver indfriet. Men trods dette var det med forventningens glæde at kursen blev lagt mod Svínoy i morges. Jeg ankom ved 9.15 tiden og fik et lift til bygden. Derfra gik jeg direkte ud til den østligste have. Det er haven hvor der var pallas græshoppesanger 4.-5. oktober sidste år. Der vokser højt græs (det højeste bliver over 2 m om sommeren). Nu er det ca. 50 cm højt og derfor perfekt til sangere. Der gik da heller ikke lang tid før en acro blev flushet fra græsset. Jeg fik set den rimeligt, men ultra kort og derfor fik jeg ikke billeder af kræet. Jeg fik set en øjenbrynstribe, der fortsatte bag øjet, et kraftigt næb og en grundfarve, der ikke var så rødbrun, som den har været på de 5 rørsangere jeg har set de seneste uger. Fuglen kaldte ivrigt med et teck, der præcis svarer til buskrørsangers kald på “calls of eastern vagrants”. Men jeg har aldrig set noget lignende. Den sank i jorden. Jeg travede græsset igennem igen og igen, men uden held. Så jeg begyndte at tjekke haverne længere inde på øen. Og det var slet ikke så tosset, for pludselig sad en sorthvid tornskade på en telefonwire. Det var tydeligvis en 1k, men jeg kunne ikke få den til at passe helt på stor tornskade. Jeg ringede straks til Rockmund og underrettede ham om en aparte stor tornskade på Svínoy. Jeg observerede så tornskaden et stykke tid, og 5øren fald da en stær satte sig ved siden af den. Den havde mindre krop en en stær. Det måtte være en rosenbrystet tornskade. Den var tydeligvis ikke adult, og jeg erindrede et eller andet om tegning i hovedet på rosenbrystet, som denne fugl ikke havde. Jeg kontaktede ABK og Yann. De gav samme svar: Rosenbrystet har lang vingeprojektion og kort hale. Det havde min fugl og således blev Færøernes anden rosenbrystede tornskade bestemt – den første var i 1970.

Lots of wind - up to 15 m/s

Melodious warbler - spottesanger - hermiljómari

Det var nu blevet hen af eftermiddagen og jeg havde tjekket bygden. Den gav ringdue, høgesanger og 2 karminpapper foruden det almindelige og det jeg overså. Erfaringen viser at nye fugle ankommer fra kl. 13 og ud. Og de kommer oftest til den østligste have først. Jeg tjekkede så acro-pallas-haven igen og stod nu 3 m fra en klokkeklar spottesanger. Kort vingeprojektion og den generelle feel nailede den. Men i forhold til rosenbrystet torn var det blot et årskryds. Den var træt, idet den lod sig observere på få meters afstand, hvilket var lækkert, når man tænker på fuglen fra Æðuvík 2009, som kun lod sig beskue i 10 sekunder på 3-4 timer. Denne kom dog hurtigt til kræfter og forsvandt mod de mere tilgroede haver og sank i jorden. Mens jeg obsede spottesangeren spottede jeg acro’en igen, men fik stadig ingen billeder, så det var ved at blive træls. Ja, der var faktisk kun ½ time til båden sejlede retur, så der var ved at være panik. Jeg havde ikke set acro’en godt nok til at kunne bruge den til noget som helst. Så jeg traskede igennem græsset endnu en gang og så var der bid. Den satte sig i et hegn i et splitsekund og med et hofteskud fra kameraet blev den dokumenteret med ét sølle billede – den der bare havde ringmærkningslicens… Og det billede kan I se nedenfor. Men hvilken art er det lige?

Acro sp (so far)

In english: Use google translate and get a good laugh. OK, bad idea. Today I went to Svínoy – the Fair Isle of the Faroes. I found a lesser grey shrike, a melodious warbler, barred warbler, 2 common rosefinches, wood dove and a acro sp – the picture above. A “Fair” day after all…

SiO

11 comments on “Wow!

  1. Ragnar smith says:

    wow ja den ser da mærkelig ud ligner lidt noget locustella halløj med den mørke undergump.

  2. cheferneifelten says:

    Hmm. En svær satan. Jeg tror mest på rørsanger fordi vingen virker ret lang. Til gengæld har næbbet tilsyneladende mørkt på undersiden. En karakter jeg ikke har kunnet finde på billeder af rørsanger. Øjenbrynsstriben er desuden også vel markeret for en rørsanger. Mit alternative bud er buskrørsanger, men igen synes vingen for lang. Andre bud?

    Mvh
    Kristoffer Hansen

  3. Tobias Epple says:

    It looks like a Great Reed Warbler…

  4. Hi,

    your Acro is a Great Reed Warbler; thick bill and legs, long supercilium and pp.

    Nice blog!

  5. Hannu Jännes says:

    Hi,

    I agree with Petteri Mäkelä. Still nice find!

    • Rodmund says:

      It ain´t big enought to be a Great reeed warbler, mutch too dark underside, legs too light, head shape is totaly wrong etc.

      Surly this is a first authum Mars warbler.

  6. Hans Larsson says:

    Marsh Warbler. Overall colour, bill, legs and primary projection are perfect for this species.

  7. Marsh Warbler, wich i am quite familiar with as it’s a common bird in Finland, doesn’t show this obvious supercilium nor eyestripe or lores. Also, Marsh has very little contrast between the centres and edges of tertials (as do Reed and Blyth’s). Sturctural differences are obvious too, as mentioned above. Compare f.e. http://tarsiger.com/gallery/index.php?pic_id=muu1125744297&lang=fin
    Plumage tones doesn’t really help, especially when looking at a single pic.

    Cheers

    Petteri

  8. Hans Larsson says:

    To me a Great Reed warbler looks like this: http://www.tarsiger.com/images/petro/010920Acraru1vEbroDelta2.jpg Silas bird doesn´t show a large bill, nor thick grey legs or plain tertial pattern. In Petteri´s link the tertials show obvious contrast between centres and edges, so do other Marsh Warblers.

  9. After another look at the subject acro i have to change my mind and agree with Hans Larsson, the bird is indeed a juvenile Marsh Warbler.

    Petteri

Leave a Reply

