Endelig hjemme

Efter at have været en god uge i Tyrkiet i arbejdsærinder er jeg endelig tilbage. Tyrkiet er et fedt land med lækker kebab, men der er ikke mange fugle downtown Ankara. Turens bedste art blev da ørnevåge og næstbedst var grå fluesnapper ved Atatürks mausoleum. Ikke meget, men det var nu heller ikke formålet.

Karminpap

Mens jeg var væk skete der ikke meget heroppe. Faktisk intet, hvilket passede mig fint. Men med færøske øjne er vi nok inde i de absolut bedste dage nu. Og Shetland rykker da med rigtig mange gode obs. Hedepiberne hænger på træerne, yankie-vadere er over alt og så er blåstjerterne virkelig ved at blive karakterfugle. Men heroppe er det ikke blevet til så meget. Med en nyfødt baby og en uge i Tyrkiet er der dømt familietid, så jeg er ikke så meget ude, som jeg måske kunne tænke mig. Men fugle er jo ikke alt – og jeg får da også lov til at smutte ind imellem. Således gav en smut til Viðareiði i mandags karminpap og 6 kvækerfinker. Gårdsdagen gav ikke rigtig  noget, men i dag var brugbar. Úti í Oyri blev årets første bryn noteret. Det er altid fedt med bryn – og så skulle vi ikke som sidste år ind i oktober, får jeg fik et.

Bryn

Desuden var der havesanger, tornsanger, gærdesanger, løvsanger, gransanger og ja, så var der lige en mini-ryle på Viðareiði. Jeg parkerede samme sted som jeg fandt stribet ryle i sidste uge. Da jeg stiger ud af bilen letter en lille ryle. Den sætter sig dog for en kort bemærkning og belært af erfaring, så siger ét foto mere end 1000 ord, når det kommer til su’s plus-stemmer. Derfor tog jeg straks kameraet op og fik et par fotos af rylen inden den strøg. Og væk var den. Nu var jeg glad for, at jeg ikke skulle til at lave en su-beskrivelse, men kunne sende billeder. Kommet godt hjem viser jeg fotos til RoC, der beder mig lægge dem på netfugl. Senere samme aften siger ABK, at det er dværgryle, og så er den ged barberet. Det er færøernes 5. fund og mit andet… at least it wasn’t a dunlin…

Dværgryle

SiO

Leave a Reply

