Ude godt – hjemme bedst

Pect sandp - stribet ryle - sjógæti

I lørdags satte Rockmund og jeg os for at tage til Suðuroy. Der skulle laves hits som perler på en snor. Men perlerne blev kastet for grisene, og de sagde bare øf. Fiasko. Vi skulle sejle kl. 11, men bovporten gik i stykker, så vi ventede 7 timer på færgen. Kl. 19.05 lørdag aften bekendtgjorde de så, at færgen ikke sejlede og vi bestemte os for at aflyse turen. Da vi så kom hjem kunne vi læse på nettet, at der kl. 19.12 blev sagt, at færgen sejlede 20.30. Dette så jeg selvfølgelig ikke før kl. 20.00, og så kunne vi ikke nå færgen uanset. Nå, men vi tog så samme færge søndag kl. 11 og nu virkede tingene. Vi sejlede glade og forventningsfulde afsted. Turen derned gav et par blåmukker, men ellers intet interessant. Velankommet til Suðuroy – nu skulle der birdes. Guldhaven i Trongisvági var tom. Hvalba bød på én snoldet spidsand og 2 fiskehejrer. Famjin var tom. Vágur havde 9 troldænder og 2 løvsangere. Sumba havde øsende regn samt gærdesanger og munke… der var stort set intet at se… så vi bestemte os for at tage færgen hjem kl 6 mandag morgen. Som sagt så gjort. Jeg nåede lige hjem og fik afleveret Silja i børnehaven. Så smuttede jeg ‘lige’ en tur. Árnafirði havde en enkelt grans, men ellers var der tomt. Hvannasund var tom. Så forhåbningerne var ikke store til Viðareiði. Men oppe ved staldene var der gevinst. Jeg nåede lige at komme ud af bilen, før jeg spottede en stor ryle uden sort bugplet 30 m væk. Et kort glimt af den, og yes, stribet ryle i hus. Brysttegning, størrelse og mangel på rødlig isse gør den nem at bestemme. Jeg fik fisket kameraet frem, men hov, der var sandelig to sammen. Og de kaldte ivrigt. Fedt nok! Tredje fund for landet og første siden 1987. Nu lå en prærieløber lige til højrebenet, men foruden 1 almindelig ryle, ca. 50 stenvendere og en blisgås (nok grønlænder), så var der ikke meget at komme efter. Men jeg er nu godt tilfreds. Det er altid federe at finde hitsene i sin egen baghave end i langbortistan.

Pect sandp - stribet ryle - sjógæti

Jeg håber vi går ind i en stille periode nu. For arbejdet drager mig til udlandet, så jeg komme ikke til at birde øerne indtil 27. sep. Det kan blive monster dyrt, men sådan er det. Heldigvis er der kun én aktiv feltornitolog – the rockmund – der skal dække 1400 km². Så lad os se hvor galt det går. Vinden bliver mellem nordøst og nordvest. Nordøst kan være temmelig giftig, men nordvest giver sjældent rigtig meget. Men ok… det er snart sidste uge i september. Det er hit-tid. Og der er da også hedepiber på Island og Shetland, lan og flods på Shetland, bobolink i Wales, hvidvinget lærke i Sverige (selv om sverigesdemokraterne nok snart smider den ud) og engpiber på Stubben. Der skal nok nå at komme noget godt inden jeg er tilbage. Men det har Rockmund da også fortjent, nu han var tvunget til at køre fra vest til øst efter stribet ryle…

In english: I went all the way to the other end of the contry (Suðuroy). Didn’t see anything worth mentioning. Came back home and found two pectoral sandspipers and a greater whitefronted goose. Nothing beats the patch! Tomorrow I’m leaving on a jet-plane and wont return untill 27th september. I know I’m a foolish ignorant, but my comfort is, that the other active birder on the Faroes has to cover 1400 km² every day, so he cant find all the good birds…

SiO

Leave a Reply

