What a day!

Osprey - fiskeørn. Foto: Rockmund

OK, jeg er glad. Temmelig glad. Jeg har fået en sund og velskabt datter. Det er fedt. Og så har Rockmund lige fundet krumnæbbet ryle og biæder til mig. It’s the faroese way to Rock… Men dagen er ellers gået som følger. Willy, fugleforeningens formand, ringedetil mig: Der er en stor rovfugl ombord på en norsk supply-båd. Vi mødes kl. 15.00 ved båden. Spændende. Men det forsvandt som dug for solen, da Rockmund ringede: Biæder i Streymnes. Hvad gør man så? Jo, Rockmund, Willy og jeg tog hen til båden og hentede rovfuglen, der var en fiskeørnen, der kom i pleje. Det var en radmager 1k. Derefter kørte Rockmund og jeg til Streymnes. Efter 10 min fandt vi æderen i samme træ som Rockmund flushede den. Vi så den kanon og fik billeder – adult biæder. Blot andet fund for Færøerne. Fedt. Og så var der endog en høgesanger i samme have, der jagede biæderen væk… men sjovt var det. Nu er efteråret da endelig ved at komme!

A good garden and a good branch!

In english: This was just another day at the office… NOT. A supply vessel had caught an osprey, which was taken into care. We went to collect it and it sad on my shoulder! After that Rockmund and I relocated the adult bee eater, which he had found earlier in the day. It was mocked by a barred warbler, which wanted the bee eaters branch – and got it!

SiO

3 comments on “What a day!

  1. Edward says:

    Frábær dagur, Silas.

    Við höfum beðið lengi eftir býsvelg nr. 2 á Íslandi (21 ár).

    Flott blog en skrifaðu frekar á færeysku en á dönsku, færeyskan er miklu skemmtilegra tungumál!

  2. birdingfaroes says:

    Ja, dagurin var frálíkur. Ikki á hvørjum degi, at ein sær býflugubít og gjóður á so stuttari fjarðstøðu. Men heystið er júst byrja, so helst man okkurt stuttligt fara at koma framvið… Nú hava tit herfugl Íslandi og býflugubít í Føroyum… hvør man fara at finna ein “roller”?

  3. Edward says:

    Ég hef “dippað” þrísvar á gjóð á Íslandi en herfuglinn var of langt í burtu fyrir mig um helgina, en ég myndi líklega gera allt til þess að sjá bláhrana (Roller) á Íslandi

Leave a Reply

