Det må bare ikke ske…

Ifølge Russel-Slack kan småfugle flyve ca. 30-50 timer ud over vandet, så deres ressourcer må være ret brugt, når de endelig er herude. Jeg vil formode at flere af de mindre arter vil sætte sig. Men det kan let være, at der kun er et hul på 8-10 timer før de trækker videre. Hvis vi antager, at de letter fra Norge om aftenen, så ankommer de efter ca. 15 timers flyvning til Færøerne. Dvs. at de har nogle ressourcer tilbage, og derfor kan smutte videre allerede samme aften. Det betyder, at der kun er en ½ dag, hvor fuglene kan findes – og så er det da virkelig bare om at være ude hele tiden. Bl.a. trak blåstjerten fra Sumba ud allerede samme aften som den blev mærket, så den har haft travlt.

Min hustru havde termin 30. august, men der er ikke tegn på noget endnu. Men det betyder dog, at jeg er noget tilbageholdende med at tage til Svínoy, idet jeg er låst derude i 7 timer… og så kan alt det sjove være overstået. DET MÅ BARE IKKE SKE.

Høgesanger - Barred Warbler - Heykljómari

Men med det antal sangere der er her i dag og igår (skovs, 6 1k løvs, 2 grans, 3-5 høges, 2 haves, gærdes), så er der 2 til 3 gange så meget på Svínoy siger min erfaring… så er der ganske givet en sjov hippolais derude, nu Irland og Utsira melder steppegulbug, og Utsira og Østengland har østlig bleg gulbug – for ikke at nævne de ca. 5 lunds i UK samt en helt oppe på Røst i Lofoten…

I dag var jeg således rundt på Nordøerne. Viðareiði havde i dag 3 høgesangere og ved at gemme mig fik jeg nogle temmelig gode billeder af en af dem. Der var tydeligt nye ankomster og i Hvannasund fandt jeg en gærdesanger med metalring. Det lykkedes for mig at få ét billede af ringen, og der står noget i retning af 863/963 og Norway. Måske kan den spores? Ifølge RoC er ringen splinterny, så den er nok lige fløjet lige fra Utsira hertil (sammen med en steppegulbug på Svínoy?). Det er interessant, at jeg nu har fundet ringmærket skovs, løvs og gærdesanger. Man skulle virkelig have den rimgmærkningslicens.

Gærdesanger - Lesser Whitethroat - Notuljómari - 863/963 Norway

Ellers er det jo altid et spørgsmål om, hvad barnet skal hedde. Klaus, Rolf, Andreas, Hans, Freddy, Henrik, Alex, Hadoram, Killian, Yann, Geir ella Svend Erik? Hvis det altså blir en dreng? Med pigenavne bliver det straks værre… Melanie?

SiO

Leave a Reply

