Move along…

Hooked on birdwatching

Alright…… move along……… move along……. there’s nothing to see here! OK, jeg stjal den fra en shetlandsk blog (burravoe birding), men den er meget rammende. Siden sidst er der ikke sket så meget. 10. juni fandt jeg yderligere en lille flue. Denne havde betydeligt mørkere hale end den tidligere. Desuden var struben hvid i kontrast til mørkere bryst… hm… men jeg hørte den ikke kalde, så den er sendt til su som minisnapper.

Småsnapper

Ellers er der ikke sket noget særligt. Der har været én havesanger i Árnafirði, en remmesæl (bearded seal) i Norðagøtu og i dag var der en bogfinkehan på Viðareiði. I dag kom jeg desuden op på 3 gransangere og jeg genfandt den sortbrune and x gråand på Viðareiði. Alt i alt er der ved at gå sen-juni i den. Der sker som regel ikke det store. Sidste år blev det til vagtel og turteldue i perioden, men foråret i år har udmærket sig ved meget få eksotiske indslag, så jeg forventer absolut IKKE sådanne arter. Dog kunne en ad sabinemåge måske dukke op med al den nordenvind – der har været op til fem fugle på Sydøstisland i denne uge, så det kunne var altid være noget…

Bogfinke

Anyways… jeg tror jeg afslutter forårstrækket nu. Stæreungerne er kommet ud og der er liv i enhver busk – men det er alt samme stæreunger. Så kratslusken er problematiseret. Dog kan der jo være en mega, der ankom i tidligere på foråret, men endnu ikke er lokaliseret? Således tror jeg sidste års fund af spottesanger i juli nok drejer sig om en fugl, der er kommet til landet betydeligt tidligere… men hvem ved? I hvert fald bliver intensiteten kraftigt reduceret hen over sommeren – og ja, så smutter jeg lige en tur til Tyrkiet for at blive opdateret på hvidhals, sortstrubet sanger og olivensanger (ét fund fra Shetland af de to sidste). Når juni så er overstået så skal der bare ventes på sydøstenvind, for da begynder den rigtige fuglesæson… Indtil da er det godt med VM i  fodbold, selv om Cameroun desværre tabte 😦

Juv og ad stære!

SiO

Leave a Reply

