Regulært fald

Karminpap (Roðaígða) Common Rosefinch

Hvor er det herligt med ferie… efter at have afleveret Silja i morges smuttede jeg til Viðareiði. Undskyldningen var at jeg gerne ville have bedre billeder af gulbugen fra igår. Den var dog væk. Men der var meget andet. Havesangere, munke, granser, en løvsanger, islandsk stor kobbersneppe, 3 landsvaler og en hel del hjejler. Ikke noget vildt, men der er godt nok kommet mange fugle til de sidste par dage. Der var stort set ikke en busk uden en sanger i dag. Siden smuttede jeg til Hvannasund. Der var gransangere, en løvsanger, to landsvaler og i den nordligste have flushede jeg en karmindompap 2k/hun. Den fløj nordpå, men jeg genfandt den og fik et par fotos. Så jeg får så småt retfærdiggjort, at SU har pillet karmindompap af su-listen. Faktisk kan det være samme fugl som igår på Svínoy. I hvert fald ville det være naturligt for en fugl, der først lander på Svínoy og siden trækker mod nordvest at havne i Hvannasund – men det kan lige så godt være en ny. I Klaksvík var der munk og havesanger og 3 landsvaler (hvor er den rødryggede). Alt i alt er der mange småfugle i omløb for første gang i år. Men de vilde hits en altså endnu ikke dukket op. På Shetland er der iberisk gransanger samt et par kærsangere, så der er håb for noget godt de kommende dage. Dog er der Norðoyastevna (lokal festival) med kaproning, tivoli og festivalbøf… så der bliver nok ikke så megen tid til fuglekikkeri. Dog vil jeg kikke efter den sorte stork, der sidst blev set på Shetland igår.

SiO

Leave a Reply

