Hitpolais

Karminbølgepap

Kl. 8.45 tog jeg færgen til Svínoy. Der var ikke det mylder af småfugle, som jeg havde håbet på. Men jeg var fanget på øen de næste 7 timer, så der var ikke andet at gøre end at kikke. Det blev da også langsomt til lidt. En grønsisken, en gransanger og siden to, en præstekrave og en troldand. Ikke det vilde. Efter have have lusket et par timer spiste jeg middag. Tidligere erfaringer viser, at nattrækkere ofte kommer ved 13 tiden, når der er svag vind. Således har Søren Sørensen observeret indtrykkende fugle ved Akraberg og operation Færøerne i 2007 oplevede et pludseligt fald af henved 20 bryn på en eftermiddag. På Svínoy har jeg oplevet det samme. Man kan tjekke den sydligste have med jævne mellemrum og hele tiden finde noget nyt. Således var der efter madpakkespisning pludselig en karmindompap i den sydligste have. Lækkert nok, idet det var ny årsart. Den blev dog taget af su-listen pr.1.1.2010. Siden fik jeg en ultra kort obs af en stor sanger med lyse tertialer og gulligt anstrøg – det var ganske givet en gulbug, men den druknede i krattene. For ja, der er et ugennemtrængeligt krat på Svínoy – selv om det ikke er noget i forhold til Blåvand eller Skagen. Nå, men efter lidt medgang tog jeg færgen tilbage til Hvannasund. Der kom en løvsanger i bogen. Jeg fortsatte så ufortrødent til Viðareiði, hvor jeg i den første have jeg tjekkede fandt en gulbug – endelig en su-art igen. Den var sky, men manglede steder at kunne gemme sig, så jeg fik lidt fotos af den. Der var ellers en del gransangere, men mega’en udeblev idag. Men lidt har også ret.

Hitpolais

SiO

Leave a Reply

