Baird’s sandpiper

De første billeder

Fredag kl. 11 havde jeg deadline for at aflevere mit speciale. Så der har været pres på på det sidste… eller jo lidt pres har der været, men processen er egentlig gået meget godt. Dog var det meget lettende at 18 års skolegang i fredags var overstået. Det skulle fejres med manér. Så rygsækken, skopet og kameraet blev pakket og turen gik til Akraberg Fuglestation, Suðuroy, hvor jeg skulle guide en weekendtur for den ornitologiske forening. Vejret var lidt at et gæt. Der var sydlig vind, hvilket tit giver trækfugle. Men der lå et lavtryk over Nordsøen, der blokerede for træk fra sydvest. Det der kunne håbes på var således noget fra UK eller Iberien. Dog var der en lille parantes, idet Island havde haft lille gulben, Norge prærieløber, Skotland pletklire og Shetland 2 x hvidstrubet spurv. Der var altså et potentiale. Vi var fem mand på turen og niveauet  nok lidt under en majdag på grenen. Id snakket gik på bestemmelsen af ad. pibeand vs knarand. Vi ankom i tyk tåge. Vi vågnede i tyk tåge. Vi birdede i tyk tåge. Vi holdt spisepause i tyk tåge. Formiddagen viste dog, at der var lidt træk. 6 landsvaler og et lokalhit – digesvale (under 20 fund) – gav lidt gejst. En knarand blev boget i Vági, lysbuget knortegås i Trongisvági og en del vadere i Nes. Vi bestemte så at smutte til Famjin, idet hele østkysten af Suðuroy var et tågeunivers.

Bairdsryle

Da vi kom til Fámjin var der mange vadere langs kysten, der rummer store mængder opskyllet tang. Søren Sørensen har tidligere snakket om dette sted i forbindelse med store koncentrationer af vadere. Jeg begyndte at tjekke vaderne, mens de andre købte vaffel og is. Da jeg scannede de almindelige ryler dukkede der en op i et splitsekund, der ikke havde sort brystplet. Desuden havde den tyndt sort næb og slankt jizz. Den vendte sig om imod mig og viste cheesburgerfrom – what… det lignede noget flinke RoC havde vist mig på grenen i okt. 2007. I et splitsekund stod valget imellem fotos eller at se karakterer. Efter erfaringer med temmincks ryle valgte jeg fotos – og godt det samme. Jeg når at få et par skod fotos før den stryger pga. en måge. Skod… jeg tjekker lige billederne og kan konstatere, at jeg ikke har noget brugbart, kun et rimeligt flugtfoto. Får ikke at lave endnu en “what could have been” ringer jeg fluks til ABK og siger, at jeg muligvis står med Færøernes første bairdsryle. Jeg bliver opdateret på de sidste nye kendetegn og får snakket eventuelle pitfalls igennem. Allerede her er det pinligt, hvis det ikke er en baird’s. Nå, men efter snakket med ABK kan jeg ikke genfinde fuglen i en time. Den pendler mellem en utilgængelig tange og kysten.  Til sidst kommer den dog frem ganske kort, hvor jeg ser den fint i skopet. Vingeprojektionen er længere end halen og tertialerne blæser lidt op i vinden ala spidshalet ryle. Den har vitterlig cheesburgerform og tyndt næb. Dog er jeg stadig ikke helt overbevist – eller jeg tør ikke hugge til den.  Ifølge ABK skulle hovedet være temmelig umarkeret, hvilket jeg ikke syntes det var. Yderligere havde jeg kun set RoC’s 1k-fugl, og jeg synes ikke famjinfuglen havde helt lige så typiske baird’s proportioner. Mon der er forskel i vingeprojektion på 1k og 2k+? Desuden var størrelsen kun meget minimalt mindre end almindelig ryle, og det forvirrede noget. Jeg fik lidt flere fotos før den igen smuttede ud på den utilgængelige tange. Hjemme på PC’en forsvinder enhver tvivl om muligheden for string og dagen efter (23. maj) genfinder jeg den hurtigt samme sted. Denne gang er adrenalinet markant lavere og alle kendetegnene passer til punkt og prikke. Således blev færøernes førsre Bairdsryle fundet – den hedder forøvrigt slankugrælingur. Tak til ABK for assistance og et godt grin 🙂

Bairdsryle

SiO

Leave a Reply

