To skridt frem og steppehøg tilbage

Adamsi alias hvidnæbbet lom

En hyggelig aften sammen med RSN, RoC og RSN’s far Mogens indeholdt gættefugle og chiliconcarne. Vi tørnede ret tidligt ind, så vi kunne nå morgenobsen. Vi var dog lidt tunge dagen efter, så vi kom først til verdens ende kl. 6 et eller andet (RoC pp 5 et eller andet). Da vi kom havde HBØ og RoC haft adamsi alias hvidnæbbet lom. Lidt ærgerligt, men den var set i bælmørke og næb blev ikke set – så ikke verdens fedeste obs trods alt. Dagen fortsatte dog ufortrødent med 7 blå kærhøge, over 50 ringdrossler, 200+ spurvehøge, 2 sorte og 2 røde glenter, lidt alm kjover, ca. 100 svaler i timen og mørkbuget knortegås. Op ad dagen kom der så en fed adamsi til, som jeg fik fotodokumenteret på 1 km afstand (RoC pers. kom.). Det begyndte at regne ved 13tiden, så vi forlod verdens ende og efter en snak med EE og Frikken satte jeg kursen mod Århus. HBØ og RoC havde dog advaret mig – det er giftigt vejr, spil dine kort rigtigt og bliv i Skagen! Det var deres samstemmende opfordring – men jeg trodsede deres opfordring og kørte sydpå.

Sort og rød glente

På Huldsicher Heide så jeg en stor rovfugl, der gennem bilvinduet blev bestemt til kongeørn. Jeg kørte ind til siden og fik den på 30 m afstand. Fedt, fedt, fedt. Lyse bræmmer på vingedækfjer og uregelmæssig vingebagkant betyder på 3k+ og sandsynligvis 3k, idet ad. fugle ikke ses i DK. Det var nok en af SEK’s fugle fra igår. Jeg fik fotograferet kræet og kørte videre sydpå. Vælankommet til Århus bebuder RoC, at der er meldt hedehøge men siger også, at det betyder, at jeg har ladt en steppehøg tilbage – og det bliver bekræftet senere – 2k han steppehøg. Jeg var kørt og en steppehøg var ladt tilbage. Den ville jeg gerne se, men adamsi og klodsholdskongeørn var da to skrift frem trods alt. I morgen står Brabrand sø og Århus Havn for tur.

Kongeørn

Kongeørn

SiO

Leave a Reply

