Siden sidst

Tidlig småspove

Jeg skulle sejle med Norrøna 22. april kl 21 til DK. Jeg havde selvfølgelig lugtet lunden (hehe) og brugte dagen på at se på fugle. Der var stadig en del trækgæster at se, men sneen gjorde det hele lidt træls (specielt fordi jeg havde skiftet pikdækkene ud med sommerdæk). Ikke desto mindre fik jeg kørt lidt rundt og set forskelligt. I Hvalvík genfandt jeg RáK’s skovsædgås og der var desuden en tidlig småspove at se. I Kirkjubø var der lidt bramgæs, 2 spidsænder og en sangsvane med brækket vinge – skovstyrelsen blev informeret og skulle tage sig af den.

Skovsædgås

Kl. 19:30 kørte jeg ombord på Norrøna. Det var kanon vejr og virkelig hyggeligt at sejle. Dog fik vi at vide efter 3 timers sejlads, at vi skulle vende om, idet en person var blevet syg. Vi sejlede siden en times tid retur, men så kom en helikopter og hentede patienten. Så vi blev ikke forsinket i sidste ende. Sejlturen tager 36 timer, og da jeg vågnede 23. april var vi vest for Foula – Shetlands vestligste ø. Snart kom også Fair Isle til syne, og der var fint med havfugle. Lunder, alke, lomvier, suler, et par alm. skråper, mange mukker og en enkelt storkjove. Desuden fulgte et par engpibere skibet – men selv om vi kun var få sømil fra Fair Isle kom der ingen hits.

Fair Isle (is the white house South Light?)

Dagen efter blev vi vækket kl. 6 og jeg smuttede op til morgenobsen. Vi var nu i dansk farvand. Foruden boreplatforme var der godt over hundrede mukker tilsammen, lidt suler og kl. 7.15 sås lettede en alm. skråpe fra vandet kun 50 m fra båden. Da kunne man i det fjerne se Blåvandshuks hvide fyrtårn. Den sås rigtig fint med brunsort overside, hvid underside og de lidt hængende vinger, som både mukker og skråper har, når der ikke er megen vind. Den fløj vestpå i flot medlys.

Ringdrossel

Siden kom jeg i land lidt over 9. Jeg smuttede så til Blåvand, hvor jeg fandt gærdesanger og rødstjert – begge nye årsarter for Blåvand. Desuden var det fedt at se tornirisker, jernspurve og andre almindeligheder. Jeg mødte så Troels L. Petersen (sorry), ringmærker på fuglestationen. Vi birdede så lidt ved Blåvand, men fandt ikke hit-fløjlsanden. Der lå kun 27 sortænder og 5 gråstrubede lappedykkere ved Sydhukket. Vi bestemte os derfor at tjekke Blåvand rideskole for ringdrossel og det gav pote med to fugle. Vi tjekkede siden en blåhalselokalitet, hvor vi havde en flot syngende han sydlig blåhals. Siden tjekkede vi krat på skalligen. Der var flere gransangere, rødstjer han, et par rørhøge og en enkelt musvåge, men ellers ikke det vilde. Tak til TLP for en hyggelig tur. RoC sagde, at søndag og mandag blir gode dage på Skagen, så der er jeg på vej op nu – gråvinget måge tjekkes senere.

Sydlig blåhals han

SiO

3 comments on “Siden sidst

  1. MikeP says:

    That’s the North Light – the South Light is almost at sea level.

  2. birdingfaroes says:

    Thanks Mike!

  3. blaavand says:

    Og “Torben” hedder Troels. Selv tak i øvrigt! Her har været min. 5 syngende Gærdesangere i dag, men jeg nøjedes med at fange en enkelt…

Leave a Reply

