En god dag…

Hvidvinget måge/Lítil valmási

Mens vi venter på et virkeligt indryk af fugle, så kan vi godt bruge ventetiden i felten. Således blev eftermiddagen brugt i felten og det gav lidt gode fugle. Sidste år i april kom der et tydeligt indryk af nordtrækkende hvidvingede måger. Det samme er sket i år, bare i meget mindre målestok. Således havde RáK en hvidvinget for et par dage siden og i dag fandt jeg en ad. og en 2k i Runavík.

Taigasædgås/Ekrugás

Sædgås/Ekrugás

Toftavatn gav 6 store regnspover og 4 fiskehejrer, men ellers intet der fik pulsen op. Så jeg fortsatte til Hvalvík/Streymnes, hvor jeg efter at have gjort mig det kedsommelige arbejde at skanne det efter færøske forhold uforholdsmæssigt store antal grågæs på hele 32 fugle igennem  endelig fik min belønning i form af RáK’s taigasædgås. Den var umådelig stor i forhold til tundrasædgåsen, der er pp her i Klaksvík. Og så er næbbet desuden mere orange, så det var vidst lige efter bogen. Det betyder at samtlige racer af samtlige gåsearter i kat A er i hus – på nær mørkbuget knortegås. Plantagen rummede desuden 5-7 fuglekonger.

Taiga (Bingo)ose

Efter Hvalvík tjekkede jeg Kirkjubø, der gav 2 grønirisker og 2 bogfinker, men stadig ingen phyller eller sylvia’er. Men de skal nok komme – kommer tid, kommer sangere 😉

Bókígða 2k+ steggi

SiO

Leave a Reply

