På vej til generalforsamling

Halsbåndstroldand (Helsut trøllont)

I dag var der generalforsamling i Færøernes Ornitologiske Forening. Jeg fik lov til at smutte tidligt så der blev tid til lidt fugl. Jeg kunne alligevel ikke lande være med at twitche Rockmunds halsbåndstroldand hun ved Sørvágsvatn – én times kørsel fra Klaksvík. Jeg fandt den med det samme lige der Rockmund havde forudsagt, at den ville være. En fed og meget medgørlig fugl. Sjovt var det dog at se hvor meget vingebåndets farve kunne variere alt efter lyset. Til tider så den helt tofarvet ud så på lille bjergand mens det andre gange så helt mørkegråt ud.

Halsbåndstroldand (Helsut trøllont)

Halsbåndstroldand (Helsut trøllont)

Siden tog jeg til Vestmanna, hvor jeg først fandt en super mørk sølvmågetype – den var så mørkt, at jeg reagerede på det – og det kan måske være noget sjovt… (hvornår lærer man ikke at se på store måger???). Vestmanna bød foruden på den stationære fløjlsand hun og 3 nordisk lappedykker.

Mørk måge

Mørk måge

Ellers var der to sildemåger ved Toftavatn og dagen bød ellers på 4 islommer, 3 hvinænder, 4 troldænder, mandarinand og 7 rødhalse. Og ja, så blev jeg valgt ind i foreningens bestyrelse…

Sildemåge (Likka) - er de set i Skagen i 2010?

SiO

Leave a Reply

