Foråret banker på døren

Lille Skallesluger (maront)

I dag twitchede jeg lille skallesluger (3. for landet) og fløjlsand (for at tjekke for deglandi) i Vestmanna. De var begge lette at finde og blev fotograferet og set godt. Derefter tog jeg til Tórshavn for at ordne forskelligt. Ved stranden ved Sandagerð tjekkede jeg hætte og stormmågerne. og vupti, så stod rosenmågen imellem dem. En fed fugl, der ikke sådan er til at blive træt af.

Fløjlsand (spegilsont)

Nationalistisk Rosenmåge (Tjóðveldisbrandmási)

Efter Sandágerð tjekkede jeg plantagen ved Hoydal. Det var forunderligt at høre solsortens subsang og der gik helt forår i den. Det samme galt fuglene. Der sås 3 fuglekonger, bogfinke, 6 alliker, 3 grønsiskener og 2 ringduer. OK, jeg ved ikke med sikkerhed hvornår disse fugle er kommet, men jeg har ikke set arterne siden de sene efterår – så jeg tolker det som begyndende forår. Hvor var det bare lækkrt, at der endelig var andre småfugle end de lokale ynglefugle. Jeg glæder mig virkelig til slutningen af april, hvor de første sylvia-sangere begynder at komme. Det bliver dejligt.

Fuglekonge i CIF kvalitet (títlingskongur)

På den triste side, så fandt jeg først to døde grågæs i åen. De var radmagre. Da jeg ankom så jeg desuden en grågås fouragere mellem træerne. Da jeg kørte var den også død. Så de har haft yderst svært ved at klare den barske vinter – så det er da godt, at det endelig er tøvejr.

Ich bin über eine Ganzleiche gestolpert

SiO

Leave a Reply

