En enkelt x 5

Stor Skallesluger (Tannont)

I dag var det utrolig smukt vejr. Solen skinnede og med al den nyfaldne sne til at reflektere dens stråler, så blev man totalt forblændet af at være udenfor i solen. Og nu er det jo 23. februar og derved er foråret begyndt ifølge nogles regnemetoder. I hvert fald er der lige så lyst som i slutningen af oktober, så det er velsignet 🙂 Efter at hustruen blev kørt på arbejde kunne jeg lige birde et par timer. Først tjekkede jeg om hvalrossen var pp, men den var kun set tidligt i morges. Derfor tjekkede jeg fjordene i stedet – der var jo deglandi på Island igår. Ved Borðoyavík fandt jeg to stor skallesluger (tannont) hanner. Det er en meget fåtallig gæst heroppe og jeg tror kun jeg har set en enkelt han tidligere. Det er som regel hunfarvede fugle der ses. De fangede mørksej og så ud til at have det godt. Nogle der har styr om yank-underarten?

Stor Skallesluger (tannont)

Efter at have fået nyt årskryds på de stor skaller tjekkede jeg Ósáin. Der var ikke mindre en 5 enkeltbekkasiner, 3 dobbeltbekkasiner, 2 sortgrå ryler, 5 stenvendere og 2 skærpibere. Jeg ved det ikke med sikkerhed, men jeg tror 5 enkeltbekkasiner er færøsk rekord. Jeg har i hvert fald ikke hørt om så mange tidligere. Når der ikke ligger sne er de mega svære at få, men nu hvor sneen har ligget rigtig længe, så er de klumpet sammen ved de årer, der har rindende vand og fourageringsmuligheder.

Enkeltbekkasin (Lítil Mýrisnípa)

SiO

Leave a Reply

