Arktisk vinter uden hvide måger

Walrus - hvalros - roysningur

Færøerne har både et arktisk klima og et tempereret klima. En af definitionerne på arktisk klima er, at den gennemsnitlige månedstemperatur i sommerens varmeste måned er lavere end 10 C. Nye resultater har vist, at allerede omkring 200 meter over havet overskrides denne kuldegrænse, således at næsten 80% af det færøske landareal ligger i den arktiske klimazone. Det er derfor der er så koldt heroppe. I går blev der fundet en hvalros kun 7 km fra Klaksvík. Jeg twitchede den i dag efter at have afleveret Silja i børnehavnen. Heldigvis gik der ikke gråvinget måge i den. For den svømmede lige så fredeligt rundt ude i fjorden ved Árnafirði (svigerfars hjemstavn) og kunne ses på 50 m afstand. Det er var stor han med flotte tænder – jeg tager nok derover igen senere for at se om den ikke er kommet op på stranden, så jeg kan få bedre billeder. At få nyt pattedyr x er svært heroppe, når det gælder andet en hvaler.

Walrus - hvalros - roysningur

Men hvad sker der lige? Island har isbjørn og både Shetland og Orkney har haft remmesæl (bearded seal). Så der er kommet pattedyr ned fra nord. Men de hvide måger er stort set ikke kommet med. I fredags genfandt jeg rosenmågen fra Toftir efter to ugers fravær, men hele turen gav kun en snoldet hvidvinget. Sidste år var vi oppe på mindst 250 fugle og februar og marts er de bedste måneder til arten. Hvad der sker ved jeg ikke, men jeg savner de hvide måger. Nå, men nu skal jeg lade være med at tude (som chefer og andet godtfolk så tit formaner mig til). Strandskaderne er allerede så småt ved at komme (flok på 20 trk nord ved Kirkjubø forleden) og dagene er så lange nu, at der kan birdes fra kl. 8 til 18 ungefair. Så nu kan der twitches igen, hvis der da overhovedet bliver opdaget flere sjældne fugle i vinter.

SiO

Leave a Reply

