Det er nederen at begynde at tjekke gæs i okt

Blisgås

Blisgås

Cheferne var så venlige at påpege, at man ikke skal melde rødhalsede gæs ud på FT. Det er for nederen at tjekke gæs i oktober. Og jeg er rørende enig. Men på den anden side synger efteråret på sidste vers. En længere tur i går blev spoleret af en skulkende acro, der tog alt for lang tid, og bare var en rørsanger. I dag kunne jeg ikke komme til Svínoy på grund af strøm og vindforhold, så det må blive en anden god gang. Tænk – jeg har ikke tjekket stedet siden 7. okt. Hvilke mega’er er det ikke landet i mellemtiden OG fløjet videre?

Blisgås

Blisgås

Nå, dagens tur gik derfor til Viðareiði. hvor jeg fandt hvidvinget måge 1k, vibe, ringdue, masser af bekkasiner og så lige en blisgås. Blisgås af den grøndlandske flavirostris er uregelmæssige trækgæster. Der ses typisk 0-6 om året. Den europæiske albifrons er set en gang i 1961. Da jeg så fuglen på Viðareiði var det først i flugten. Den havde få striber på bugen, hvilket er typisk albifrons. Den satte sig siden, og jeg kunne konstatere, at næbbet var pink og ikke orange, som på grønlænderne. Desuden var den hvide kant på halen bred, hvilket peger på albifrons. Fuglen var også generelt lys på bug og ryg, og havde ikke så mørkt hoved som grønlænderne. Så, hvis den godkendes, er det Færøernes anden albifrons… Så skal vi bare lige få dem splittet. Når stor og lille gråsisken er det, så bør disse da også splittes!

Blisgås

Blisgås

Dagens hvidvingede...

Dagens hvidvingede...

SiO

Leave a Reply

