Alle gode gange 3 pechora’er på en dag

Bryn

Bryn

I dag birdede jeg Viðareiði. Efter ca en times birding, der gav et par bryn, en lidt bleg broget flue, munke og en del grans’er, flusher jeg en piber fra en grøft kl. 14 “Eysturi á Heygum”. Det er et stort græsareal, der har mange afgandingsgrøfter. Jeg følger fuglen ca. 30 sek før den sætter sig i en anden grøft. Jeg ser den godt og i super lys og da den er nærmest er den 10 m væk. Jeg står på en skråning, og får den derfor set både ovenfra og nedenfra. Det første jeg reagerer på er den korte hale med lyse halespidser. Den virkede korthalet, hvilket gav et anden flugtindtryk end engpiber. Desuden var oversiden mørkere end engpiberne og den manglede helt dennes varmere brune eller beige farver. Der sås tydeligt dobbelt vingebånd. Desuden sprang brede lyse striber på forryggen straks i øjnene. Der sås tydeligt fire striber, hvoraf de to inderste var tydeligere og kraftigere. Brystet virkede en anelse beige og bugen hvid. Det var særdeles tydelig stribning på brystet, der fortsatte helt tilbage til gumpen. Hovedet var ret anonymt tegnet med svag øjenbrynstribe og brun kind. Struben var hvid, den have sort skægstribe og hvid malarstribe, der fortsatte ned til nakken.

Som sagt fulgte jeg fuglen ca. 30 sekunder og havde den flyvende rundt om mig på ned til 10 m afstand som om den gerne ville tilbage til det sted jeg flushede den fra. Jeg ser, hvor den sætter sig ca. 200 m væk. Jeg går derhen og ser den igen rigtig godt på højst 10 m afstand. Jeg følger den i ca. 10 sek for at få bekræftet, hvad jeg har set første gang. Da fuglen igen bliver ved med at flyve rundt beslutter jeg mig – nærmest pr refleks – at slippe fuglen med håndkikkerten og prøve at få flugtbilleder. Men på de sekunder det tager mig at tage kameraet op af tasken, mister jeg fuglen, og ved ikke hvor den sætter sig. Jeg ringer til Rasmus Strack og fortæller ham og fuglen og hvad jeg har set på den kl. 14.45. Jeg prøver også at ringe til Troels Eske Ortvad, men får ikke fat i ham. Jeg trasker så ca 4 timer op og ned langs de (næsten) uendelige grøfter i Viðareiði til det bliver mørkt, men ser ikke skyggen af fuglen igen. Fuglen kaldte slet ikke, hviklet de 11 engpibere, der også var i området gjorde stort set hver gang de fløj.

Rák sendte et billede fra Vestmanna, der er blevet bestemt til pechora og Troels og Mikkel fandt også en i Sumba. Altså 3 fund på en dag af en ny art for landet… det er da historie!

Bjvip

Bjvip

Ellers fandt jeg en bjergvip igår og foruden pechoraen i dag også 6 bryn, kvækerfinke, grans’er, en bleg broget flue og munke.

Flue2

Broget flue

SiO

Leave a Reply

