Drunnmorreyður ljómari

PA041545

Pallas græshoppesangerstedet

Så skete det endelig. Slut med at finde lokal-mega’er som hvidklirer, grønlandske gråsiskener og karminpapper. 4. okt satte Jan Ravnborg og undertegnede sig for at tjekke Færøernes Fair Isle – Svínoy. Normalt kan man få en lille times birding derovre, mens færgen sejler til Fugloy, og så samles op på returvejen. Dette havde vi planer om, men da vi kom til færgen fik vi at vide, at den ikke sejlede til Fugloy, og derfor var der ingen tid til birding. Og der sejlede kun en båd søndag, så Svínoy var no-go. Men en skolelærer på Svínoy hørte vores nød og sagde, at vi kunne crashe hos ham. Så vi drog til Svínoy…

Pallas græshoppesanger

Pallas græshoppesanger

Jeg foreslog at vi hurtigt scannede haverne, for derefter at tjekke øen i øvrigt. Det begyndte lidt småt med 2 munke, havesanger, grans og dværgfalk. Tidligere på dagen havde jeg sagt til Jan, at jeg kendte det perfekte sted til locustella’er. Vi gik så hen til græshoppesangerstedet – og  jeg sagde til Jan, at det er her jeg vil finde græshoppesanger. Det er et sted med ca. 200 m2 bevokset med ‘royggj’ – en ca. 50 cm høj græsart (rørgræs). Jeg fik i udkanten af bevoksningen, da jeg ser en mørk græshoppesanger-type stryge ind i græsset. Jeg sagde til Jan, at der lige strøg en græshoppesanger-type ind i græsset. Han tænkte (efter eget udsagt): Ja, ja, det er godt med dig. Ikke besto mindre går vi rundt om græsarealet og ret hurtigt ser Jan den kort, men temmelig godt. Han kan bekræfte, at det rent faktisk er en Locustella. Nu går der lidt panik i… uanset hvad det er, så er det et hit. Og den lignede bestemt ikke en almindelig græshoppesanger. Fuglen er væk i ca. 10 min, men den kaldte med en brun løvsanger-agtigt kald. Så vi havde rimeligt styr på den, men ingen fotos. Og en pallas græs uden fotos – er som Chuck Norris uden ammunition. Heldigvis fløj den ud på græsplænen, og vi så den super godt og fik billeder. Rustrød overgump, sivsanger-agtigt øjenbrynstribe, svag stribning på bryst, lyse spidser på tertialerne – men vi kunne ikke se hvidt i halen.

Pallas græshoppesanger

Pallas græshoppesanger

Forskellige folk blev informeret. Jeg turde ikke melde den ud som sikker pallas uden af have andre øjne på fuglen – får så får man bare tørt på på cif. Det gad jeg ikke – men Jan fik affotograferet fotos af fuglen fra mit kamera-display – og det blev mailet til eksperterne, der sagde at den var ok (kun RoC kalde den burfugl). FEDEST – FÆRØERNES FØRSTE PALLAS GRÆSHOPPESANGER. Og det enddag før stribet græshoppesanger og krumnæbbet ryle er registreret… Det er muligvis verdens vestligste fund af arten. Som om lykken ingen ende havde så fandt vi også skovsneppe, en karminpap og en høgesanger poserede villigt, da vi var færdige med pallas’en.

Vi sov som sagt på Svínoy. Vi stod tidligt op og eftersøgte pallas. Den virkede til at være væk, men på vej mellem fundstedet og byen hoppede den lige pludselig i en grøft – vi fulgte efter fuglen mens den fouragerede i grøften og fik set den ned på 2 m afstand. Helt ubeskriveligt fedt. Den løb som en mus i grøften – og brugte benene mere end vingerne. Og jeg forstår godt, at den kan være svær andre steder med mere vegetation. Den hoppede ind under sten, ind mellem græs og kunne forsvinde i tuer. Under fouragering kaldte den stort set ikke. Mens vi nød pallas’en dukkede en ret weird gærdesanger op med gråbrun nakke. Måske bare en variant af curruca?

Gærdesanger

Gærdesanger

Vi sagde pænt forvel til Svínoy for at tjekke Fugleoy. Der var 1 gærdesanger, 3 grans, hvoraf en var meget bleg og tristis-agtig. Men der var ingen mega’er. Forresten er drunnmorreyður ljómari pallas græshoppesanger på færøsk.

SiO

Leave a Reply

