Carduelis rostrata?

Gråsisken

Gråsisken

Gråsisken-komplekset er kompleks gråzone. I dag sås en enkelt stor og ret mørk gråsisken på Viðareiði, der kan være en grønlænder. Men efter sigende skal de haves i hånden og bestemmes på biometri eller DNA – hvis icelandica skal udelukkes.

Gråsisken

Gråsisken

Mere bemærkelsesværdigt var det, at en lokal bonde havde fotograferet en fugl han ikke kendte 1. sep. Han havde godt nok set mig gå rundt, men ville ikke forstyrre mig med fuglen i hans have. Langt om længe kørte han efter sit kamera, og viste mig et nydeligt billede af en rødrygget tornskade han. Den ville jeg nu gerne se – det ville være ny fø-art for mig, men den skal nok komme. Godt den kommer for SU trods alt.

SiO

One comment on “Carduelis rostrata?

  1. EBR says:

    Já eins og þú segir, það er ekki hægt að útiloka islandica. Svona fuglar eru algengir á Íslandi, best að kalla þetta “north-west redpoll”!
    Til hamingju með þytsöngvarann (Pallas’s GW).

Leave a Reply

