*MEGA* Ny ryleart for landet

Mens vi kan sidde så behageligt langt væk fra de danske ornitters mageløse lystspil, der ingen ende vil tage, så kan vi da godt sætte prikken over i’et ved rent faktisk at finde en *MEGA* ryle. Skæbnens ironi er så selvfølgelig, at just samme art, der i danmark var det rene skod, er en ny art for Færøerne.  Amerikansk dværgryle-claim viste sig efter svensk klarsyn at være en temminck’s ryle, som er trash i Danmark. Men på Færøerne er arten aldrig registeret, selv om den ikke er så sjælden enddag på Shetland (med hvad er forøvrigt sjældent på Shetland andet end sibirisk rørspurv, olivensanger og skovskade?).

Uanset hvad, så kommer historien her:

3. august var undertegnede en tur på Svínoy. Da jeg kørte ind mod bygden på ladet af en lastvogn så jeg en gøg. Jeg genfandt den øst for bygden og fik fotodokumenteret den. Da jeg klartede over et hegn for at komme lidt tættere på den, ser jeg en lille ryle i græsset. Kort forinden havde jeg tjekket ca. 20 sandløbere og 9 alm. ryle (bl.a. flere 1k). Jeg så derfor straks, at denne var en af de små grundet størrelse og jizz og sandsynligvis en temmincks ryle. Den går kun 10-15 m fra mig på en våd eng, hvor græsset har været slået. Jeg ser grøngule ben, lang hale og bagparti, brystet er velmarkeret brunt på hvid bug, ryggen spraglet med grå, sorte og lysere fjer. Da jeg kommer over hegnet stryger den, mens den kalder med et hurtigt og lyst tretonet kald. Den tager et par rundture over mig, og jeg ser smalt hvidt vingebånd og helt hvid hale og overgump med sort midte. Jeg følger den 10-20 sekunder, hvorefter den sætter sig på en eng med højt græs 250 m væk. Jeg går derhen og flusher den igen, men det lykkes ikke at få billeder af den. Anden gang stryger den mod øst og jeg mister den af synes og genfinder den ikke.

SiO

Desuden var der lidt drillerier:

Aves

Phyl 1

Geykur

Den sidste er en skudsikker SU…

SiO

Leave a Reply

