Hippolais polyglotta

Hermiljomari

Idag skulle min nye bil på fugletur (en VW passat fra 1999). Jeg kørte til Toftavatn og talte som vanligt. Siden tjekkede jeg Rituvík uden større succes. Jeg ville så tjekke Nesvatn og ville egentlig springe Æðuvík over, men da jeg kørte der, ville jeg lige tjekke, hvor godt bilen klarede de små veje, så jeg kørte lige derned. Jeg kørte ned til havnen, men så intet. Så kørte jeg langt sydvest i bygden og vente for at køre tilbage. Da jeg passerer ‘guldhaverne’, hvor der bl.a. var høgesanger i efteråret, sidder en sanger på en hegnstråd. Jeg ser den i 2 sek ud gennem forruden. Stor og fed uden tydelig øjenstribe. Klart hippo-indtryk. Jeg eftersøgte den så i haverne. I over en times tjekkede jeg to haver, og pludselig ser jeg den igen i 2 sek, hvorefter den stryger ind i en busk. Så kommer der børnehavebørn ind i haven og det hele er kaos. Så begynder det at regne og jeg kryber i læ ved et hus, hvor der er rimelig udsigt. Efter 5 min kommer hippoen flyvende og det lykkes mig at se den ca. 10 sek og få billeder af den før den igen synker i buskene. Efter yderligere 1½ times tid får jeg endnu et kik på den, men det lykkes ikke at få den så godt, som jeg kunne ønske.

Hippo 2

Bestemmelsen til spottesanger er baseret på følgende:

Vingeprojektionen var kort, benene mørke, håndsvingfjerene ret ensfarvet brune og generelt mattere farve end gulbug.

Dette er Færøernes andet fund, hvis det godkendes.

Hippo 3

Polyglotta3

Polyglotta a1

SiO

Leave a Reply

