Det går ufattelig godt…

kernebider2

Ja, det gør det! Det er i hvert fald en test at birde på Færøerne. Man skal lære at glæde sig over det man nu en gang ser. Således er der indenfor den sidste måned set en del gode fugle, der ikke blev meldt ud i tide. Det begyndte i påsken, da en sandsynlig kildire langfredag gik rundt i Hvannasund. Den blev set af lokale, der beskrev den som større en stenvenderne med mørkere ryg end stor præstekrave og to sorte striber på brystet. Øv…

19.4 blev Færøernes første sølvhejre set på Suðuroy. Finderen mailede straks til relevante folk. Desværre blev mailen ikke tjekket før 9 dage senere, hvor fuglen var væk. Æv…

27.4 blev der set en sneugle ved Múli. Jeg hørte om den til en familiefødselsdag 28.4 og drønede derud, men den var væk. Æv…øv…

Da jeg var på værksted med bilen igår fik jeg at vide, at en kongeederfugl havde ligget i Árnafirði 28.4. Jeg tjekkede med det samme, men den var væk. Ævbæv…

Så jeg må lære at glæde mig over det jeg ser… og igår fandt jeg så en kernebider… en ny art for mig på Færøerne… ikke så dårligt alligevel… men hvis der skal passere kildire, sneugle, sølvhejre og kongeederfugl hver gang jeg ser kernebider, så er det ikke helt godt nok.

kernebider1

SiO

Leave a Reply

