Yank bekkasin og strøsand

Nu er snestormen ovre, og vi skal ikke længere strø sand på trapperne. Derimod er strøsandet skiftet ud med strømand, det kan vi bedre li’!

29. oktober var en god dag. Julianna havde én ting i hovedet, nemlig nyt køkken til vores nyindkøbte hus, Nordøernes Fuglestation i Klaksvík. Så vi kikkede på køkkener et par timer, og til gengæld fik jeg lov til at smutte forbi Eiði, hvor Rodmund havde set en mulig yank-bekkasin.

Da vi ankom til Eiði tog det ca. 5 minutter at finde et oversvømmet område, hvorfra jeg flushede fire bekkasiner. De tre var varmt rødbrune og klassiske mens en var næsten sorthvid og enkeltbekkasinagtig. Jeg havde taget den beslutning, at jeg prioriterede kikkert frem for kamera, fordi jeg ville se fuglen ordentligt. Samme med de tre følgesvende to den tre ture rundt om mig før den satte sig ca. 100 m væk. Det var skuet, så det var let at se farver på fuglene. Der sås ingen hvid vingebagkant, som ellers var tydelig på følgesvendene. Der sås ingen hvid kile eller striber på undervingerne eller armhulen, som på de andre og kaldet lød mere hæst.

Halen sås ikke ordentligt. Det lykkedes mig ikke at se den stående, men jeg flushede dem igen, men fik ikke fotos. Den fløj ud i haugen, hvor den ikke kunne genfindes. Dog gav eftersøgningen en strømand.

SiO

Leave a Reply

